Rechten van vliegtuigpassagiers

Europese vliegtuigpassagiers hebben per 17 februari 2005 nieuwe rechten gekregen. De rechten zijn van toepassing voor vluchten met een EU-luchtvaartmaatschappij van of naar een EU-luchthaven en bij tijdig inchecken.

De nieuwe rechten hebben betrekking op:

  • Overboeking;
  • Annulering;
  • Langdurige vertragingen;
  • Zoekgeraakte bagage;
  • Ongevallen.

Overboeking

In geval een vlucht overboekt is moet de luchtvaartmaatschappij eerst vragen of er passagiers bereid zijn vrijwillig afstand te doen van hun plaats in ruil voor bepaalde voordelen. Doet u vrijwillig afstand van uw plaats, dan moet de luchtvaartmaatschappij uw ticket terugbetalen (eventueel aangevuld met een gratis vlucht naar uw oorspronkelijk vertrekpunt) of alternatief vervoer aanbieden naar uw eindbestemming.

 

Doet u niet vrijwillig afstand van uw plaats en de luchtvaartmaatschappij weigert u in te laten stappen (instapweigering), dan is de luchtvaartmaatschappij de volgende vergoedingen verschuldigd:

  • 250 euro voor vluchten van minder dan 1 500 km;
  • 400 euro voor langere vluchten binnen de EU en voor alle overige vluchten tussen 1500 en 3500 km;
  • 600 euro voor vluchten van meer dan 3 500 km buiten de EU.

Deze vergoedingen worden gehalveerd indien uw vertraging niet meer dan respectievelijk 2, 3 of 4 uur bedraagt. Bovendien moet de luchtvaartmaatschappij uw ticket terugbetalen (eventueel aangevuld met een gratis vlucht naar uw oorspronkelijk vertrekpunt) of alternatief vervoer aanbieden naar uw eindbestemming en zorgen voor maaltijden, drank, eventueel een hotelkamer (inclusief transfers) en communicatiefaciliteiten.

Annulering

Als uw vlucht wordt geannuleerd, moet de luchtvaartmaatschappij uw ticket terugbetalen (eventueel aangevuld met een gratis vlucht naar uw oorspronkelijk vertrekpunt) of alternatief vervoer aanbieden naar uw eindbestemming en zorgen voor maaltijden, drank, eventueel een hotelkamer (inclusief transfers) en communicatiefaciliteiten.

In geval van annulering moet de luchtvaartmaatschappij u dezelfde vergoedingen betalen als bij instapweigering, tenzij ze u voldoende lang van tevoren op de hoogte brengt en alternatief vervoer aanbiedt dat de oorspronkelijke vertrektijd dicht benadert. Deze vergoedingen moeten binnen de 7 dagen worden betaald in contanten, per bankoverschrijving of cheque of, indien u hier schriftelijk mee instemt, met reiswaardebonnen. Indien deze rechten u worden geweigerd, dien dan onmiddellijk een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij in kwestie.

Vertraging

De luchtvaartmaatschappij moet zorgen voor maaltijden, drank, eventueel een hotelkamer en communicatiefaciliteiten in geval de luchtvaartmaatschappij een vertraging verwacht van:

  • 2 uur of meer, voor vluchten van minder dan 1 500 km;
  • 3 uur of meer, voor langere vluchten binnen de EU en voor alle overige vluchten tussen 1 500 en 3 500 km;
  • 4 uur of meer voor vluchten van meer dan 3 500 km buiten de EU.
  • Duurt de vertraging 5 uur of meer, dan moet de luchtvaartmaatschappij u ook aanbieden uw ticket terug te betalen (eventueel met een gratis terugvlucht naar uw oorspronkelijk vertrekpunt).

Wanneer een EU-luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de vertraging van een vlucht, waar ook ter wereld, kunt u een schadeclaim tot 4.897 euro (koersafhankelijk bedrag) indienen. Als de luchtvaartmaatschappij het niet eens is met uw claim, kunt u naar de rechtbank stappen. U kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert, indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.

Bagage

Wanneer uw bagage tijdens een vlucht van een EU-luchtvaartmaatschappij is vernietigd, beschadigd, verloren is gegaan of vertraging heeft opgelopen, kunt u bij die maatschappij een schadeclaim tot 1230 euro (koersafhankelijk bedrag) indienen. Voor de aanschaf van de noodzakelijke spullen zoals toiletartikelen kunt u een vergoeding krijgen. In de algemene voorwaarden van uw luchtvaartmaatschappij staan de maximale bedragen voor de vergoeding van deze artikelen. Is de luchtvaartmaatschappij het niet eens met uw claim, dan kunt u naar de rechtbank stappen.

 

Schadeclaims met betrekking tot ingecheckte bagage moeten uiterlijk 7 dagen na de teruggave van de bagage worden ingediend; schadeclaims met betrekking tot bagage die vertraging heeft opgelopen, moeten uiterlijk 21 dagen na de teruggave van de bagage worden ingediend. Ook hier geldt dat u een claim kunt indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert, indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.

Verwondingen en overlijden ten gevolge van ongevallen

U kunt een schadeclaim indienen voor verwondingen of overlijden ten gevolge van een ongeval met een vlucht van een EU-luchtvaartmaatschappij, waar ook ter wereld. U heeft recht op een voorschot om uw onmiddellijke economische behoeften te dekken. Als de luchtvaartmaatschappij het niet eens is met uw claim, kunt u naar de rechtbank stappen. U kunt een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u een contract heeft gesloten of met de maatschappij die de vlucht uitvoert, indien het om twee verschillende maatschappijen gaat.

Pakketreizen

Naast de bovenvermelde rechten kunt u ook een schadevergoeding van uw touroperator eisen wanneer deze niet de diensten levert die u in de EU heeft geboekt, ongeacht uw bestemming. U kunt een beroep doen op deze rechten wanneer de touroperator één van de vluchten in uw pakketreis niet levert. Wanneer de touroperator nalaat een aanzienlijk deel van de door u geboekte pakketreis te leveren, moet hij u bijstand verlenen en alternatieve voorzieningen treffen, inclusief reizen, zonder daarvoor extra kosten in rekening te brengen.

 

Bron: Europese Commissie

 

Datum: Juli 2005

Deel dit artikel met anderen

Deel dit artikel op Twitter    Deel dit artikel op Twitter    Deel dit artikel op Twitter